donderdag 8 januari 2009

SOA is dood

per 1 januari j.l., volgens Anne Thomas Manes. Ik ben het er wel zo'n beetje mee eens, maar die slotconclusie: het gaat om "services" is mij veel te vaag. Daar schieten we niks mee op.

En ik vind haar ook te mild over de claims dat SOA vooral door de organisatie moet worden gedragen, etc. Dat is niet de oplossing, dat is juist het probleem. Organisaties moeten geen IT-architecturen dragen. Als dat nodig is, deugen die architecturen niet.

Aanvulling (via InfoQ): Ironick verwoordt vrij precies hoe het echt zit. SOA wordt ingehaald door het Web, of de WOA, zo u wilt.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ironick zegt: "It is services thinking, as conventionally understood, that led to the mess in which we find ourselves: fragmentation caused by entity-specific (service) interfaces".

Een mooie volzin, maar ik denk dat maar weinigen snappen wat hier wordt bedoeld. Dat het in de de IT moet gaan over "services", dat snappen we. Dat deze services WOA compliant in plaats van SOA compliant moeten zijn, dat kunnen software architecten - behalve elkaar - maar moeilijk uitleggen.

Doe eens een poging, Mat.

Groet, Rik L.

Mat zei

Ik ga een pging doen.

mat