Tim O'Reilly is kritisch over OpenSocial. Zijn punt: OpenSocial is een API, terwijl wat je nodig hebt juist uitwisselbaarheid van data is. O'Reilly's kritiek in deze op OpenSocial is niet helemaal terecht, en daarop wordt hij in de reacties ook gewezen. En O'Reilly erkent dat ook.
Maar wat breder bezien (afgezien dus van OpenSocial) heeft O'Reilly wel een punt. Het gaat inderdaad om de gegevens, en de uitwisseling daarvan. Of wat preciezer gezegd: om de objecten, dat wil zeggen: groepen gegevens met een beschreven duidelijke betekenis, en een bekende samenhang met andere (groepen) gegevens. Hiervoor is natuurlijk een soort betekenis-standaardisatie nodig. En hier komen ongetwijfeld begrippen als (web) ontology, metamodeling, etc om de hoek kijken. Dat is duidelijk.
Hoe gaan die standaarden er komen? Zal er een soort wereldwijd Ministerie van Waarheid en Betekenis komen, ongetwijfeld onder auspiciën van de OMG, of zal Microsoft weer eens wat roepen?
Geen van beide natuurlijk. Dat Ministerie zal er niet komen, OMG of niet, en Microsoft is als het om de wereld van services enzo gaat, snel bezig een also-ran te worden. Maar er zijn legio andere bedrijven die graag de dominante positie van Microsoft willen overnemen. Om te beginnen natuurlijk het alomtegenwoordige Google. En voor wat betreft deelgebieden is er bijvoorbeeld SAP als het om ERP-services gaat, en bijvoorbeeld Amazon als het gaat om platform-services zoals Payments (het elegante Amazon FPS).
Maar de kans dat een dergelijke industriestandaard snel een echte 100% standaard zal zijn is klein. Is dat erg? Ik denk het niet, zolang maar duidelijk is waar de standaarden op een bepaald gebied zich van elkaar onderscheiden. Het is niet erg dat er bv een Payment standaard van Amazon is, en een andere van bv PayPal, zolang maar duidelijk is wat de verschillen zijn, en hoe die eventueel overbrugd kunnen worden.
Daarvoor zijn abstracte modellen (vaak ten onrechte metamodellen genoemd) nodig. In dergelijke modellen zal een bedrijf zijn business modelleren, en vervolgens mappen op de modellen van de Googles, Amazons, SAPs, Oracles, SalesForces, en ook Microsofts van deze wereld. Die modellen zullen "vanzelf" ontstaan als best practices voor een bepaald soort domein, en snel worden verspreid in de IT-industrie, zoals dat altijd is gegaan.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten