woensdag 31 oktober 2007

ESB: wat moet je ermee? nogmaals

Rik vraagt zich af;
"Niet helemaal duidelijk wordt of 1) ESB's in zijn geheel niet nodig zijn in een applicatie landschap, of 2) ESB's wel nodig zijn maar dat je deze niet zelf in huis hoeft te halen (SaaS) of 3) je ze wel nodig hebt maar dat de standaarden die ze aanhangen op dit moment te complex zijn.

Ik denk dat je ESB's nodig hebt. Om de reden dat - indien applicatie landschappen straks zijn opgebouwd uit een veelheid aan inwisselbare services - je een "makelaar" achtige functie moet hebben om de vraag naar en het aanbod van services bij elkaar te brengen. Of je de ESB dan in-house of bij een provider neer moet zetten, vind ik een andere discussie."

3 vragen dus:

1. zijn ESB's nodig?
Ja. Althans: er is een message broker nodig die berichten rondstuurt, de aankomst van berichten bewaakt, etc. In hoeverre adapters, Business Rule Engines, etc daarvan deel moeten uitmaken, is een andere vraag.
2. moet je ze in huis halen?
Nee, dat hoeft niet, behalve wellicht in het geval van integratie van legacy-applicaties. (Hoewel ook in dat geval goede adapters al een heel stuk helpen.)
Voor de goede orde: op dit moment is het in huis halen van een ESB moeilijk te vermijden, maar in de toekomst zal, zeker bij gebruik van SaaS-oplossingen, de implementatie van een eigen ESB niet nodig zijn.
Bovendien kun je de functionaliteit van een ESB zelf ook als service inhuren (Amazon biedt dit al aan.)
3. zijn de standaarden te complex?
Ja, dat denk ik eigenlijk wel. Ik verwacht dat hierin nog veel verandering zal komen, en dat in veel gevallen een simpeler, meer REST-achtige benadering de overhand zal krijgen.

Hoe dan ook: ik denk dat Rik en ik het wel met elkaar eens zijn.

1 opmerking:

Anoniem zei

We zijn het inderdaad eens.

Groet, Rik L.