dinsdag 20 november 2007

Kindle

Dit is leuk: de e-reader van Amazon.

Opmerkelijk: als ik het goed zie, kun je alleen via het mobiele telefoonnet met dit ding communiceren, en de reden is duidelijk: DRM. Deze constructie maakt het makkelijk mogelijk om ver buiten het bereik van hackers te blijven. En geeft content-verkopers (kranten, uitgevers, bloggers) de mogelijkheid om op een zinnige wijze aan geld te komen via het Internet. Zonder gelazer met advertenties.

Kun je je eigen documenten opladen? Niet direct, maar je kunt ze wel aan Amazon mailen, die converteert ze, en zet ze vervolgens automatisch op je Kindle. 10 ct per document, dat rijmt.

Gaat dit werken? Dat DRM is op het eerste gezicht een probleem. Maar ik denk dat door de
lage kosten dat wel los loopt. Als je veel betaalt voor iets, dan wil je ook dat je volledige vrijheid hebt, maar als de kosten laag zijn, en het bovendien vaak om tijdgebonden info gaat (kranten, tijdschrijften, blogs) dan is het geen probleem als je het alleen op dat apparaat kunt gebruiken. (Dat betekent ook dat ik het bij die boeken nog moet zien. Ongeveer $10 per boek is teveel, volgens mij.)

Ik denk dat het gaat werken. Ik zou het doen, denk ik, als ik een amerikaan was.

Geen opmerkingen: