vrijdag 16 mei 2008

For whom the bell tolls...

Vorig jaar introduceerde SAP Business ByDesign, de SaaS-versie van SAP. Ik was daar nogal enthousiast over, want ik verwachtte daar veel van. Later nuanceerde ik dat, vanwege twijfel aan het vermogen van bestaande software-leveranciers, die leven van de forse inkomensstromen die licenties en "onderhoud" opleveren, om zich aan het veel magerder SaaS-dieet aan te passen.

Inmiddels kondigt SAP aan dat zowel de ontwikkeling als de uitrol in de markt van ByDesign trager gaat en zal gaan dan verwacht en gepland. En ondertussen gaat de concurrentie, zoals Salesforce en Workday, verder.

De uitdagingen waarvoor software ontwikkelende bedrijven als SAP, Microsoft, Oracle, en vele kleinere broeders zich gesteld zien door de ontwikkeling van SaaS zijn gigantisch. Ze zullen meemoeten met SaaS, maar dat houdt in ieder geval 2 dingen in.

1. ze moeten een totaal nieuwe versie van hun produkt ontwikkelen, met een ander platform, andere technologie, een andere denkwijze, enzovoort. Dat is al moeilijk genoeg, en menig software-leverancier is niet in staat gebleken om deze stap te maken.

2. in het geval van SaaS komt daar nog bij dat het business model anders is. De inkomsten komen niet uit dure, en van tevoren betaalde, licenties en uit onderhoud, maar uitsluitend uit pay as you go gebruiksvergoedingen. De inkomsten komen later binnen, het totaalbedrag wat aan een klant kan worden verdiend is veel lager, en de klant kan ook nog eens makkelijker van je af.

Dat vereist een andere manier van verkopen, een andere benadering van de klanten, en vooral ook een veel goedkopere bedrijfsvoering. En juist daar hebben bedrijven die zeer succesvol waren in het licentie-pradigma, zoals SAP en Microsoft, een probleem. Want ze verdienden geld als water, en hebben de kostenstructuur daarop afgestemd. Die kostenstructuur (salarissen, bonussen, hoofdkantoren, enzovoort, enzovoort) veranderen is heel moeilijk, ook al weet je dat het nodig is.

Kleinere, minder winstgevende concurrenten hebben het makkelijker. De omschakeling is voor hen minder groot, juist omdat ze minder winst maakten onder het licentie-paradigma.

En het ironische is dat zowel SAP als Microsoft vroeg en goed hebben ingezien uit welke hoek de wind waaide. Microsoft realiseerde zich uitstekend dat SaaS een bedreiging vormt voor vooral Office en dergelijke applicaties, en SAP is ook al vroeg begonnen met SaaS-achtige varianten, en vorig jaar dan met een heuse SaaS-versie.

Maar ondanks de visie en de goede wil, zou het heel goed kunnen dat ze het niet gaan redden. Helemaal ter ziele gaan, dat zal wel niet gebeuren. Waarschijnlijker is dat ze "fuseren" met een partij die het wel redt in de nieuwe markt, of dat ze worden opgesplitst in kleinere eenheden, of zoiets.

De grote tijd van Microsoft, SAP en ook Oracle is voorbij. Het is juist voor de reuzen uit het software-licentie-tijdperk te moeilijk goed aan te passen. (Zie ook onder: dinosauriërs.)

Natuurlijk, er zijn eerder bedrijven geweest die dergelijke paradigma-verschuivingen hebben overleefd. IBM natuurlijk, en bv ook Apple, HP en Sun. Maar die bedrijven hebben allemaal gemeen dat ze (ook) hardware produceerden. Voor bedrijven die zich alleen maar met software bezighouden, is het veel moelijker. En juist eerder succes wordt dan een blok aan het been.

Geen opmerkingen: