donderdag 19 juli 2007

De consultant en de dominee

Kort geleden sprak ik een consultant van een ander bedrijf. Hij was specialist voor een bepaalde werkwijze voor requirements beheer en het bijbehorende tool. Een verstandige man, wist waarover hij het had.

Hij vertelde dat eigenlijk alleen met een klant aan de gang wilde, als men echt "geloofde"in de aanpak. Ook moest er "totaal commitment" zijn van het management, vooral ook van het topmanagement.

Je hoort dat wel vaker, en eigenlijk is dat nogal vreemd. Het is logisch dat je verwacht dat een bedrijf het noodzakelijke doet om een bepaalde aanpak te laten slagen: tool kopen, cursussen, relevante expertise inhuren, etc. Maar waarom moet je erin geloven? Wat is dat toch met die "totale commitment"?

Het lijkt wel een sekte. En als je nou een heel esoterisch produkt verkoopt, met erg veel verhaal, en erg weinig praktisch nut, ja, dan kan ik me deze Johan-Maasbach-benadering voorstellen.

Maar in dit geval ging het om iets wat duidelijk nut heeft, en bewezen kan werken. Ik zou zeggen: verkoop het, doe het, en laat het zichzelf bewijzen.

Waarom dat toch die nadruk op totale overgave? Zou het komen doordat veel IT-consultants eigenlijk gemankeerde dominees of missionarissen zijn?

Geen opmerkingen: