dinsdag 24 juli 2007

Dijkstra en Cobol

Elders schrijft Rik:

"Tja, het zijn allemaal bekende uitspraken van hem. De eerste die je hieronder noemt is ongetwijfeld bedoeld om het meest te shockeren. Enigszins vergelijkbaar met "goto statement considered harmful".

Ik denk overigens dat het ook zijn bedoeling was om te shockeren. Allerlei afgewogen meningen over talen of taalconstructies beklijven toch een stuk minder dan dit soort uitspraken."

En daarop heb ik geantwoord:
Natuurlijk was het zijn bedoeling om te shockeren. Maar als ie echt de boel op stelten had willen jagen, dan had ie moeten zeggen dat Cobol juist heel erg prima is, of zo. Dat was pas echt een provocatie geweest. Want dit was ook toen al zeer voorspelbaar. Dus het was niet alleen provocatie.

En er komt nog iets bij: het is duidelijk onzin. Waarom is die GOTO-uitspraak zo bekend geworden? Omdat ie weliswaar eenzijdig en overdreven, maar wel waar is. Dijkstra had een punt.

Maar wat betreft Cobol wist Dijkstra gewoon niet waar hij het over had. Er is een hoop mis met Cobol, maar het was toentertijd een doorbraak, de taal was stabiel en zeer goed bruikbaar, en de code was zelfs portable.

En als Dijkstra het beter wist, had ie zelf met iets zinnigers moeten komen, in plaats van dit soort kreten te slaken.

Maar erger is dat een hele generatie informatici het geroep van Dijkstra voor zoete koek hebben aangenomen, en kritiekloos dit soort kreten zat na te bauwen.

Ik heb menige verjaardag van mijn Geleerde Broer doorgebracht met het aanhoren van afgestudeerde of zelfs gepromovederde informatici die mij de les lazen over Cobol. Terwijl ze zelf de taal niet kenden. Maar Dijkstra had het gezegd dus was het waar.

Natuurlijk kun je Dijkstra daarvoor niet verantwoordelijk stellen, maar hij liet zich die rol van goeroe maar al te graag aanleunen. En hij voedde dat met dit soort gezwam.

Affijn, het is natuurlijk een Held van de Automatisering, maar niet mijn favoriet.

Geen opmerkingen: