maandag 23 juli 2007

Het nut van archetypes

Ik ben inmiddels begonnen met een onderzoek naar aanpakken van (business-) analyse met behulp van archetypes (zeer abstracte analyse-patronen die in varianten elk business-domein beschrijven.

Ik kijk daarbij naar iig 3 aanpakken:
- de REA aanpak (Resources, Events, Agents)
- de "colors" aanpak van Peter Coad c.s.
- de Archetype-aanpak van (o.m.) Arlow en Neustadt.

Bij alle drie moet de "aanpak" ruim worden opgevat. Arlow en Neustadt bv bouwen voort op al bekende analysis patterns, en van zowel de colors- als de REA-aanpak bestaan verscheidene varianten en afgeleiden. Die zullen worden meegenomen, voorzover nuttig en mogeljk.

Ik ga iig naar de volgende criteria kijken:
1. is de aanpak bruikbaar voor het maken van een analyse van een business-domein?
2. is de aanpak bruikbaar in een MDE-traject?
3. is de aanpak bruikbaar in een Service-oriented of SaaS-omgeving?
4. is de aanpak ingepast of inpasbaar in standaarden zoals UML, MDA, e.d.?
5. is de aanpak bruikbaar als heuristiek voor de analyse van bestaande softare (legacy)?

Ik ben benieuwd...

Geen opmerkingen: