woensdag 26 september 2007

Databases

Eerder heeft nav een post van mij Rik gevraagd:
"SaaS maakt het mogelijk (web)services buiten de deur te beheren. Ik neem aan dat de bijbehorende data (stam- en transactiedata) meegaat. Hoe wordt deze data aan de SaaS provider-kant beheerd? Slaat de provider de data van bijvoorbeeld het object "inkooporder" van alle bedrijven die dit object bij deze provider hebben "Ge-SaaS-d" fysiek bij hetzelfde object op? M.a.w. heeft zo'n provider een grote data-bak met alle inkooporders van een hele sector bij elkaar geplaatst? of ontstaat er een explosie van allerlei tabellen/databases?"

Volgens mij zijn dit 2 vragen:

1. hoe wordt eea technisch opgeslagen?
2. waar? Bij de SaaS-provider? Bij de klant? Beide?

Ad 1. Voorzover ik weet worden doorgaans "gewone" RDBMSen (MySQL, Oracle, etc) gebruikt, maar omdat je bij SaaS-systemen vaak met klantspecifieke uitbreidingen op het datamodel werkt, is het interessant om wat minder gebruikelijke systemen te gebruiken: row-oriented systemen, objectbases al of niet op XML-basis, etc.

Ad 2. In principe worden de gegevens bij de SaaS-provider opgeslagen, en ik denk dat meestal gegevens van verscheidene klanten in één "fysieke" database worden opgeslagen. Echter, de meeste SaaS-providers hebben serverparken op verscheidene locaties, dus het zal wel niet allemaal in één heel grote database worden opgeslagen.

Er is nogal wat discussie over de vraag of de klanten een "eigen" kopie van de database willen hebben, om security-redenen (achter de firewall) of als backup.
Oracle bv beweert dat dat het geval is, maar de logica van SaaS wijst naar mijn idee de andere kant uit. ik verwacht dan ook dat een dergelijke proliferatie van databases niet de norm wordt.

1 opmerking:

Anoniem zei

Helder; vraag beantwoord.

Rik L.