vrijdag 7 september 2007

Het risico van SaaS

Ik ben deze week nog niet actief geweest op deze blog. En waarom niet? Omdat "op de zaak" het Internet "het niet deed". Wat was er gebeurd? Kennelijk was op het LAN, dat verbonden is met het netwerk van de provider een zwaar geinfecteerde computer gehangen. Die begon direct allerhande rotzooi te verspreiden. Hierop sluit de provider de verbinding af, dat wil zeggen: email via de provider was nog wel mogelijk, maar verder niets. Geen FTP, geen HTTP, niets.

Daarna begon het grote gehannes. Want het oorspronkelijke probleem (de geinfecteerde laptop) was snel opgespoord en opgelost, maar toen moest de verbinding weer herstart worden. En door een hoop administratief gedoe, misverstanden, een niet te bereiken helpdesk, enzovoort duurde dat erg lang.

Sterker: nu, bijna vier dagen verder, werkt het nog steeds niet. Inmiddels is er een noodverband, die op dit moment door mij wordt gebruikt.

Maar ik ben blij dat wij als bedrijf niet van SaaS afhankelijk zijn, want dan hadden we nu een Heel Groot Probleem gehad.

SaaS staat en valt bij de betrouwbaarheid van de infrastructuur. En daarin zitten, zeker voor kleinere bedrijven, erg veel schakels, en vooral erg veel schakels waarop je geen invloed hebt. Als je eenmaal op de backbone zit, zal het allemaal wel erg robuust zijn. En als er een probleem is, dan heeft iedereen het probleem. Dat is een troost, en het betekent ook dat het waarschijnlijk snel wordt opgelost.

Maar de verbinding naar de backbone is het zwakke punt. Je bent afhankelijk van 1 provider, en bij problemen van de snelheid van diens reactie, de kwaliteit van de helpdesk, etc. Dat zijn stuk voor stuk risico's. En makkelijk switchen van provider is er niet bij. Dat levert een onbeschrijflijke heisa op.

Misschien is het een idee om twee verbindingen via twee infrastructuren te hebben: 1 ADSL, en 1 via de kabel. Maar dan moet er wel kabel zijn, en die ligt hier niet in dit kantorenpark.

Conclusie: tobben.

Geen opmerkingen: