vrijdag 17 augustus 2007

David Hay en de DNC

Ik heb inmiddels David Hay's Data Model Patterns in mijn vingers gekregen. Het is duidelijk dit dit een van de bouwstenen was voor de colors-aanpak van Peter Coad c.s. Ik was benieuwd of dit boek vol met data model patronen ook een equivalent van de DNC (de Domain Neutral Component) bevat.

En zowaar: daar is het Universal Data Model! Maar helaas, nadere bestudering leert hier dat het inderdaad een metamodel betreft, maar dan een in een andere abstractie-richting. Wat het UDM van Hay in feite doet is het begrippen-paar class-instance in een datamodel weergeven, attributen en attribuutwaarden als entiteiten weergeven, en relaties expliciet benoemen.

Dat is dus vergelijkbaar mer de MOF Layer 2 beschrijving van UML. Nuttig (en ook wel logisch gezien het gemis aan een dergelijk metamodel in data modeling), maar iets anders dan het color-metamodel. Toch wel raar dat Hay, als ie toch aan het metamodelleren was, die voor de hand liggende stap heeft gemist: het universele domein model.

Affijn, ik heb het boek nog niet helemaal doorgewerkt, dus misschien zie ik iets over het hoofd.

Geen opmerkingen: