donderdag 30 augustus 2007

Functionaliteit uit de muur

Wat is de consequentie van SaaS?

Goed beschouwd dit: IT, althans de gangbare business-functionaliteit, komt "uit de muur". Binnenkort dankzij SaaS zowat letterlijk, maar nu al figuurlijk. Je kunt voor een zeer lage prijs de "standaard" (wat is die standaard?) business functionaliteit kopen. SaaS, Internet, outsourcing, standaardpakketten, open source, en ook zaken als virtualisatie en grid computing werken wat dat betreft allemaal dezelfde richting uit. En het spoort ook met de neiging van bedrijven om alleen te investeren in hun echte core. IT, zelfs business functionaliteit hoort daar goed beschouwd zelden bij.

Maw: IT, althans dat deel ervan, wordt of is een "commodity", en dat betekent dat er nauwelijks een concurrentie-voordeel mee te behalen valt, in ieder geval niet op langere termijn. Dus doen bedrijven er verstandig aan om IT zoveel mogelijk als een kostenpost, een soort infrastructuur, te zien. Wellicht ten overvloede: het gaat dan niet alleen om de hardware (computers, kabels, routers, etc) en de systeem-software, maar ook om de business-software zelf.

Er valt natuurlijk met een nieuwe business-toepassing (meestal een herschikking van bestaande functies, of een beter UI op die functies) wel degelijk voordeel te behalen, maar dat zal in de praktijk heel snel worden nagemaakt door de concurrenten. (Ik heb een keer vernomen dat in de financiele wereld een nieuw produkt hooguit anderhalf jaar voorsprong geeft, meestal veel korter.)

De consequenties voor de IT-industrie zijn natuurlijk groot. De fictie van het bedrijfsspeciefieke maatwerk kan aan het gas (eindelijk, eindelijk. Altijd al kletskoek geweest), en de eigen IT-ontwikkeling van bedrijven is alleen maar een duur blok aan het been. Dus outsourcen die handel, en weg met die licenties!

Maar dat uitdijende heelal van services, geoutsourcede systemen, etc moet natuurlijk wel geprojecteerd worden op de business-functionaliteit van een bedrijf. Dat goed (dus: betrouwbaar, en dusdanig dat de wijze van implementatie echt irrelevant is) en goedkoop doen is ook een taak van IT.

En daarvoor is een forse omschakeling nodig. Want waar we eerst ons richtten op de code als referentiepunt en plaats van wijziging, kan dat nu niet meer. De code ligt in India, of is niet eens bekend omdat je een verscheidene service-leveranciers gebruikt, en hoe die eea gecodeerd hebben weet je niet, laat staan dt je bij die code kunt.

Maar hoe dan wel? Modellen. Die maken het mogelijk om volledig, exact en platform- en implementatie-onafhankelijk de business te beschrijven en bovendien (de functionaliteit van) de software te beschrijven, zelfs te genereren. Ze zijn dus een noodzakelijke koppeling tussen enerzijds de business en anderzijds de services en andere software die gebruikt worden
of kunnen worden.

Kan dat? Ja. We zijn inmiddels goed genoeg in het modelleren van domeinen dat we de business volledig en exact kunnen beschrijven. En het mooie van MDA/MDE is dat we de garantie hebben dat die modellen ook platformonafhankelijk kunnen worden gerealiseerd. We hoeven niet altijd gebruik te maken van die route (bij outsourcing bv kunnen de modellen als een "gewone" (maar wel volledige) specificatie dienen), maar het kan wel.

En die domein-modellen worden dus het "interface" tussen de gerealiseerde functionaliteit waar dan ook, en de business. Het stopcontact aan de muur, zogezegd.

1 opmerking:

Anoniem zei

Mat,

Ik begrijp uit je verhaal dat je voor de traditionele IT-afdeling vooral een rol weggelegd ziet in het vertalen van de business naar de IT. De IT komt dan vervolgens "uit de muur".

Wat komt er volgens jou precies "uit de muur"? De services in de zin van webservices of ook de proceslaag (executie) die - tijdens executie - van deze webservices een werkbare applicatie maken (BPM), de UI laag, etc.?

Groet, Rik L.